S
- Joined
- Jul 31, 2019
- Messages
- 525
- Reaction score
- 111
Sıklıkla oyun geliştiricilerinin oyunları için OpenGL kullandığını duyuyoruz. Neden birisi oyunu için OpenGL kullanmayı seçsin ? Gelecek Direct X değil mi ? Bu konu sadece OpenGL vs Direct X değil, Windows sandığınız gibi bir oyun platformu mu ? Neden GNU/Linux olmasın, yada neden Mac OS olamasın ?
Microsoft en başından beri oyunların kişilerin işletim sistemi seçimlerinde çok büyük rolü olduğunun farkındaydı ve bu yüzden 1995 yılında Direct X'i çıkardı.
OpenGL bütün platformlarda destekleniyor. Mac, Linux, Windows, Android, IOS, Konsollar (Xbox hariç, Microsoft bilinçli olarak Xbox'a OpenGL sokmuyor), aklınıza gelecek her platformda destekleniyor ve bunun yanı sıra Direct X sadece Windows ve Xbox için destekleniyor.
Peki neden herkes Direct X kullanıyor ?
1- Sosyal ağlar ve forumlar
2- Microsoft'un Vista zamanlarında OpenGL'e karşı geliştiricilerde bir korku, bir bilinç altı oluşturması. O zamanlarda Microsoft OpenGL desteğini artık bırakacaklarını, OpenGL'e olan ilgilerini kaybettiklerini söylemişlerdi. Bunun üzerine OpenGL topluluğunda bir panik baş gösterdi ve bir çok OpenGL kullanan geliştirici en yaygın platform olan Windows'u kaybetmemek için Direct X'e geçiş yapmak zorunda kaldı.
Pazarlamada yanlış yönlendirmeler
[/URL]
Lütfen şu 2 resme bakıp aradaki farkı söyler misiniz ? Ben sadece DX9 tarafının parlaklığının düşürüldüğünü görüyorum. Öncesi ve sonrası resimleri ile Direct X 10'un kazandırdığı performans hakkında da yanlış reklamlar yaptılar ancak DX9 ile DX10 arasında hiç bir fark olmadığı ve DX10 ile çalışan oyunların sadece config dosyalarındaki minik bir değişikle sihirli bir şekilde DX9'u desteklemeleri de ayrı bir şaka idi. Hala bu şakaya oyuncuları inandırıp pazarlamalarını buna göre yapmaya ve sanki güncel DX kullanmadan maksimum grafik ve performansı alamayacağımızı düşünmemizi istiyorlar. Peki size gerçeği söyleyim mi ?
Neden OpenGL kullanmalıyız ?
1- OpenGL, DirectX'den daha güçlü
OpenGL'in DirectX'ten hızlı olması bilinen bir şeydir.
Eğer sözüme inanmıyorsanız bu konuda Nvidia'nın görüşünü alın;
OpenGL
2- OpenGL çoklu platform desteğine sahip
Çoğu geliştirici Linux ve Mac'i desteklemeyi zaman kaybı olarak görüyor. Ancak Blizzard örneğin oyunları için Mac'e doğrudan destek veriyor ve Blizzard'ın oyunları (Hearthstone,World of Warcraft gibi) GNU/Linux dağıtımlarında Playonlinux'ta en rahat oynanabilen, parmakla gösterilen oyunlar arasında. Blizzard'ın ne kadar büyük bir şirket olduğunu hatırlatmama gerek var mı ?
3- OpenGL oyunların geleceği açısından daha iyi
OpenGL kar amacı gütmeyen bir organizasyon tarafından oyunculara istedikleri platformda donanımlarından alabilecekleri yüksek kalitede grafikleri alabilmeleri için geliştirilmektedir. Şu anda kullanımı tekelci bir kurumun henüz kendini korumak için çok genç olan bir endüstriyi ele geçirmek için tekelcilik anlayışı ile yaptığı saldırılar ile engelleniyor. Direct3D Windows'ta kullanılabilen tek oyun grafik api'si haline geldiğinden ise Microsoft PC oyun pazarında baskın hale geliyor.
Bizim oyun fiyatlarını düşürüp, kaliteyi yükseltmek adına özgürlüğe ve rekabete ihtiyacımız var. Oyun sektöründe bir Microsoft tekeli hem oyuncular hem de oyun geliştriciler için kötü haber olurdu.
Sadece bu da değil. Valve, Steam ve dolayısıyla Gabe amca da OpenGL'i seviyor
Valve: OpenGL is faster than DirectX - even on Windows - ExtremeTech
Şimdi biraz da Ubuntu ile Windows'u birer modern oyun platformu olarak karşılaştıralım ?
Lütfen bu video'yu sonuna kadar izleyin. Anlamıyorsanız adamın dediklerini sallayın, sadece izlediğiniz ve gördüğünüz şeyleri bana anlatın. Windows tarafında kağıt üzerinde çok az bir miktar daha iyi FPS alıyoruz gibi görünüyor ama bu FPS sürekli olmuyor ve sıkça anlık düşüşler ve yükselmelere neden oluyor ve bu oynanışı çok etkiliyor. Özellikle gelecğin API'si diye geçen Vulkan Windows 10'da performans sorununa ve takılmalara neden oluyorken en akıcı deneyimi bize Ubuntu 16.04 sunuyor.
Siz karşılaştırın ?
FPS'leri unutun ve bu iki sistemden hangisinde oyunun daha akıcı olduğunu bana söyleyin ? Ben Ubuntu 16.04'ü görüyorum bu tanıma uygun. Windows 10'u değil. (Ubuntu Vulkan ile Windows Vulkan karşılaştırmasında)
Misal aynı arkadaşın eski video'larından birisiydi bu, daha eski bir ekran kartı ile bu video'yu çekmişti ve GTX 680 ile Ubuntu'nun DOTA2'de Windows 10'dan daha iyi performans verdiğini kanıtladı.
Uzun lafın kısası, şirketlerin sizi laflarıyla uyuşturup kuklası haline getirmesine izin vermeyin. Sorgulayın, test edin.
Mac kullanıcıları biraz gocunacak biliyorum çünkü Mac OS'dan az bahsettim ama ben bir Ubuntu kullanıcısıyım ve Mac OS benim sistemim değil. Mac OS ile Windows karşılaştırmasını yapmak isteyen bir Mac kullanıcısı olmalı bence. Demek istediğim karşılaştırdığı sistemler hakkında kesin bir bilgi sahibi olmayan birisini o sistemler hakkında çok emin konuşması yada fikir yürütmesi sadece cahil cesaretidir. Anlayışınız için teşekkürler.
Microsoft en başından beri oyunların kişilerin işletim sistemi seçimlerinde çok büyük rolü olduğunun farkındaydı ve bu yüzden 1995 yılında Direct X'i çıkardı.
OpenGL bütün platformlarda destekleniyor. Mac, Linux, Windows, Android, IOS, Konsollar (Xbox hariç, Microsoft bilinçli olarak Xbox'a OpenGL sokmuyor), aklınıza gelecek her platformda destekleniyor ve bunun yanı sıra Direct X sadece Windows ve Xbox için destekleniyor.
Peki neden herkes Direct X kullanıyor ?
1- Sosyal ağlar ve forumlar
2- Microsoft'un Vista zamanlarında OpenGL'e karşı geliştiricilerde bir korku, bir bilinç altı oluşturması. O zamanlarda Microsoft OpenGL desteğini artık bırakacaklarını, OpenGL'e olan ilgilerini kaybettiklerini söylemişlerdi. Bunun üzerine OpenGL topluluğunda bir panik baş gösterdi ve bir çok OpenGL kullanan geliştirici en yaygın platform olan Windows'u kaybetmemek için Direct X'e geçiş yapmak zorunda kaldı.
Pazarlamada yanlış yönlendirmeler
Lütfen şu 2 resme bakıp aradaki farkı söyler misiniz ? Ben sadece DX9 tarafının parlaklığının düşürüldüğünü görüyorum. Öncesi ve sonrası resimleri ile Direct X 10'un kazandırdığı performans hakkında da yanlış reklamlar yaptılar ancak DX9 ile DX10 arasında hiç bir fark olmadığı ve DX10 ile çalışan oyunların sadece config dosyalarındaki minik bir değişikle sihirli bir şekilde DX9'u desteklemeleri de ayrı bir şaka idi. Hala bu şakaya oyuncuları inandırıp pazarlamalarını buna göre yapmaya ve sanki güncel DX kullanmadan maksimum grafik ve performansı alamayacağımızı düşünmemizi istiyorlar. Peki size gerçeği söyleyim mi ?
Neden OpenGL kullanmalıyız ?
1- OpenGL, DirectX'den daha güçlü
OpenGL'in DirectX'ten hızlı olması bilinen bir şeydir.
Eğer sözüme inanmıyorsanız bu konuda Nvidia'nın görüşünü alın;
OpenGL
Peki Direct X çok gelişti değil mi ? Bilin bakalım ? Direct X 10 XP'yi desteklemiyor. Direct X 12 Windows 10'dan başka bir versiyonu desteklemiyor ve kısaca en son Direct X versiyonu için en son versiyonu satın almamız yada korsan yollarla kurmamız gerekiyor. Peki şunu biliyor musunuz ? Hala oyuncuların önemli bir kısmı Windows 7/8 kullanıyor. Bu demek ki en son çıkan Direct X'i kullanmak için Windows 10 kurmamız gerekecek.NVIDIA, size GPU'larımızda maksimum performans sunmak için tasarlanmış OpenGL ve bir dizi OpenGL uzantısını desteklemektedir.
2- OpenGL çoklu platform desteğine sahip
Çoğu geliştirici Linux ve Mac'i desteklemeyi zaman kaybı olarak görüyor. Ancak Blizzard örneğin oyunları için Mac'e doğrudan destek veriyor ve Blizzard'ın oyunları (Hearthstone,World of Warcraft gibi) GNU/Linux dağıtımlarında Playonlinux'ta en rahat oynanabilen, parmakla gösterilen oyunlar arasında. Blizzard'ın ne kadar büyük bir şirket olduğunu hatırlatmama gerek var mı ?
3- OpenGL oyunların geleceği açısından daha iyi
OpenGL kar amacı gütmeyen bir organizasyon tarafından oyunculara istedikleri platformda donanımlarından alabilecekleri yüksek kalitede grafikleri alabilmeleri için geliştirilmektedir. Şu anda kullanımı tekelci bir kurumun henüz kendini korumak için çok genç olan bir endüstriyi ele geçirmek için tekelcilik anlayışı ile yaptığı saldırılar ile engelleniyor. Direct3D Windows'ta kullanılabilen tek oyun grafik api'si haline geldiğinden ise Microsoft PC oyun pazarında baskın hale geliyor.
Bizim oyun fiyatlarını düşürüp, kaliteyi yükseltmek adına özgürlüğe ve rekabete ihtiyacımız var. Oyun sektöründe bir Microsoft tekeli hem oyuncular hem de oyun geliştriciler için kötü haber olurdu.
Sadece bu da değil. Valve, Steam ve dolayısıyla Gabe amca da OpenGL'i seviyor
Valve: OpenGL is faster than DirectX - even on Windows - ExtremeTech
Şimdi biraz da Ubuntu ile Windows'u birer modern oyun platformu olarak karşılaştıralım ?
Lütfen bu video'yu sonuna kadar izleyin. Anlamıyorsanız adamın dediklerini sallayın, sadece izlediğiniz ve gördüğünüz şeyleri bana anlatın. Windows tarafında kağıt üzerinde çok az bir miktar daha iyi FPS alıyoruz gibi görünüyor ama bu FPS sürekli olmuyor ve sıkça anlık düşüşler ve yükselmelere neden oluyor ve bu oynanışı çok etkiliyor. Özellikle gelecğin API'si diye geçen Vulkan Windows 10'da performans sorununa ve takılmalara neden oluyorken en akıcı deneyimi bize Ubuntu 16.04 sunuyor.
Siz karşılaştırın ?
FPS'leri unutun ve bu iki sistemden hangisinde oyunun daha akıcı olduğunu bana söyleyin ? Ben Ubuntu 16.04'ü görüyorum bu tanıma uygun. Windows 10'u değil. (Ubuntu Vulkan ile Windows Vulkan karşılaştırmasında)
Misal aynı arkadaşın eski video'larından birisiydi bu, daha eski bir ekran kartı ile bu video'yu çekmişti ve GTX 680 ile Ubuntu'nun DOTA2'de Windows 10'dan daha iyi performans verdiğini kanıtladı.
Uzun lafın kısası, şirketlerin sizi laflarıyla uyuşturup kuklası haline getirmesine izin vermeyin. Sorgulayın, test edin.
Mac kullanıcıları biraz gocunacak biliyorum çünkü Mac OS'dan az bahsettim ama ben bir Ubuntu kullanıcısıyım ve Mac OS benim sistemim değil. Mac OS ile Windows karşılaştırmasını yapmak isteyen bir Mac kullanıcısı olmalı bence. Demek istediğim karşılaştırdığı sistemler hakkında kesin bir bilgi sahibi olmayan birisini o sistemler hakkında çok emin konuşması yada fikir yürütmesi sadece cahil cesaretidir. Anlayışınız için teşekkürler.